LA CLAU DELS PREMIS OSCAR

 

El passat dilluns 9 de novembre es va celebrar a Barcelona una conferència a càrrec de Joshua Jason, amb motiu de la selecció de produccions audiovisuals que en aquests moments opten a ser nominades al Oscars. En aquesta conferència, organitzada per l’Acadèmia del Cinema Català, Joshua, especialista en categories especials dels Premis Oscar (pel·lícules de parla no anglesa, animació, documental i curtmetratges) va explicar la seva experiència com a relacions públiques i va donar algunes pautes de com funciona el sistema intern de la selecció dels films, des de la posició que aporten dotze anys d’experiència (en els quals ha aconseguit 24 nominacions y 5 premis Oscar).

 

 

La primera part del discurs la va dedicar a explicar com funciona el procediment pels curtmetratges, aprofitant la presència de l’equip de El corredor (curtmetratge Català que representa Joshua i que opta a ser nominat als premis de l’acadèmia de Hollywood 2016). Argumentà que és més difícil sortir nominat en la categoria de curtmetratges que en la de llargmetratges estrangers, pel fet de competir amb curtmetratges nord-americans (encara que últimament predominen les produccions estrangeres en aquesta categoria).

 

 

Joshua treballa com a relacions públiques i el seu treball consisteix en aconseguir que el màxim de membres de l’acadèmia de cinema a Hollywood nomini la pel·lícula que ell representa als premis Oscar. Al principi de temporada, rep trucades d’interessats en publicitar el seu curt pels premis i ell escull els projectes que creu amb més possibilitats d’agradar als votants, tenint en compte el perfil d’aquests últims.

 

Però, quin és aquest perfil? D’ entrada, les persones que formen la acadèmia de cinema han d’haver estat premiades o nominades per la mateixa acadèmia i solen tenir entre 40-70 anys, característica a tenir en compte segons Isona Passola (productora executiva de Pa negre, pel·lícula representada per Joshua el 2011). A més, s’ha de pensar que la majoria dels votants són de Los Angeles i de Nova York. En el cas dels curtmetratges, els votants, a més, són especialitzats en aquesta categoria (encara que durant la deliberació són presents altres acadèmics que poden influir en la decisió dels primers).

 

En el cas dels curtmetratges, Joshua aconsellà començar amb la campanya pels premis de l’Acadèmia després d’haver estat premiat a festivals de cinema nacionals (entre els quals destacà el festival de Sitges, el festival de Gijón y el de Huesca). A més de contactar amb un relacions públiques per a guiar-te en el camí a Amèrica. Molts cops, el pressupost per a la campanya pot superar el pressupost del curt en sí (“Cuatre cops més”, va fer broma Passola).

 

Això no obstant, si hi ha alguna clau per aconseguir una nominació als premis Oscars és, segons Joshua, aconseguir una història capaç de transmetre un tema universal al máxim nombre de persones possible.

 

Gerard Borràs

 

 

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *