ESTUDIANT DE L’ESCAC ESTRENA UN DOCUMENTAL SOBRE EL CINEMA CATALÀ

L’Adrià Guxens, estudiant de primer curs del Grau de l’ESCAC, estrenarà el proper dimecres 25 de març als Cinemes Girona un documental sobre el cinema català titulat Cinema amb denominació d’origen, en què es reflexiona sobre l’estat de la indústria del cine catalana a través d’entrevistes amb professionals del sector i responsables de les administracions. La projecció, a les 20h, s’acompanyarà d’un col·loqui amb figures destacades. El propi Adrià ho explica en aquest text.

 

Existeix el cinema català? Són necessàries les subvencions per tirar endavant un projecte cultural? Fins a quin punt la llengua condiciona l’èxit o fracàs d’una pel·lícula? L’arribada del digital extingirà la projecció a les sales? Aquestes són algunes de les moltes preguntes que es plantegen actualment tant els professionals de la indústria audiovisual del nostre país, com totes aquelles persones, entre les quals m’incloc, que pretenem entrar a formar part del sector del cinema en un futur proper.

 

A part d’haver començat enguany a estudiar cinema a l’ESCAC, el juny passat em vaig graduar en periodisme per la UAB i vaig decidir que el Projecte de Final de Carrera era la plataforma idònia per aprofundir en totes aquestes qüestions. Així va néixer el reportatge audiovisual de 45 minuts que s’ha acabat titulant Cinema amb denominació d’origen: descobrint el cinema català i que es projectarà als Cinemes Girona de Barcelona el proper dimecres 25 de març a les 20:00h amb entrada d’aportació lliure.

 

Al reportatge entrevisto a 17 de les figures més punteres de la indústria catalana actual. Per suposat, estava molt interessat en aportar una gran varietat de punts de vista, per la qual cosa els testimonis van des de directors com Albert SerraMar Coll o Dani de la Orden, fins a productors com Jaume Roures, el director del Festival de Sitges Àngel Sala, el director de l’ESCAC, Sergi Casamitjana, o el mateix Conseller de Cultura, Ferran Mascarell.

 

Dani de la Orden, un dels 17 entrevistats al documental Cinema amb denominació d’origen: descobrint el cinema català.
Dani de la Orden, director de “Barcelona nit d’estiu”, és un dels 17 entrevistats al documental

 

Val a dir, però, que això que pot semblar tan senzill, a simple vista, va ser un procés molt laboriós i llarg. Aconseguir els contactes va ser complicat, sovint, per qüestions de falta de disponibilitat d’aquells amb qui em volia entrevistar, i el fet de ser un treball individual em va obligar a fer malabarismes per gestionar la imatge, el so i les preguntes procurant mantenir alhora el màxim grau de professionalitat a les tres bandes, que, malauradament, no sempre s’acabava produint. De la mateixa manera, aquest factor em va impedir de gravar plans de recurs. Dic tot això perquè em fa especial il·lusió veure que tot aquest l’esforç va valer la pena ara que arriba la seva estrena en pantalla gran.

 

Per fer aquest esdeveniment encara més especial, just després de la projecció, pels volts de les 21h, començarem una taula rodona que durarà aproximadament una hora per debatre sobre el propi documental i la situació del cinema a casa nostra amb quatre convidats de luxe: el graduat de l’ESCAC i director Dani de la Orden, que ara està treballant amb Barcelona, nit d’hivern, la professora d’ESCAC i crítica de cinema Violeta Kovacsics, el productor de la multipremiada 10.000 KM, Tono Folguera, i el President del Gremi d’Empresaris de Cinema, Camilo Tarrazón. La meva intenció és que sigui un acte completament lúdic i divulgatiu i que l’audiència pugui participar en qualsevol moment.

 

Així doncs, només em queda desitjar que us animeu a participar en aquest esdeveniment tan especial per a mi, que pot donar una mica més de llum sobre aquest incert futur que espera al sector cultural del nostre país.

 

Adrià Guxens

 

Cartell documental cinema catala

 

Sinopsi de Cinema amb denominació d’origen: descobrint el cinema català

 

Des del 2008, moment en què va esclatar la crisi financera mundial s’han produït una sèrie de circumstàncies que han jugat en detriment del cinema: han caigut les subvencions, la manca de diners i els costos de la digitalització de les sales han fet que molts cinemes hagin de tancar, hi ha festivals que han desaparegut, l’IVA cultural al 21% ha fet caure els espectadors a les sales i cada vegada es produeixen menys projectes, entre d’altres coses.

 

Amb tot, ha estat precisament en aquests darrers anys que el cinema català ha aconseguit un èxit inèdit: s’ha creat l’Acadèmia del Cinema Català, el Pa Negre d’Agustí Villaronga va estar a punt d’entrar entre les cinc pel·lícules nominades a Millor Pel·lícula Estrangera als Oscars del 2011 i Chico & Rita hi va estar nominada a Millor Pel·lícula Animada, Albert Serra va guanyar el Festival de Locarno de 2013 amb Història de la Meva Mort, Daniel Brühl és el primer actor català en estar nominat als Globus d’Or de 2014 pel seu paper a Rush, i Lo Imposible, de J. A. Bayona, ha estat la pel·lícula més taquillera de la història d’Espanya fins a la recent Ocho apellidos vascos. A més, el consum de cinema català i en català ha augmentat en el seu conjunt en aquests últims anys. Aquest reportatge neix, doncs, per tal d’entendre més a fons tots aquests fet i poder projectar, així, el futur del sector.

 

Per a més informació o per conèixer els 17 entrevistats que van participar en aquest projecte, podeu consultar el següent enllaç.

 

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *