LA SALA DELS CINEASTES

Dimarts 27 d’octubre a les 20h00 al Zumzeig s’inaugura La sala dels cineastes, un espai de trobada per a la reflexió al voltant del cinema amb una programació regular a càrrec de Unión de cineastas. Els estudiants de l’ESCAC tenen l’entrada lliure a totes les sessions.

 

Unión de cineastas (UC) és una associació que reuneix a més de 250 cineastes –directors, sonidistes, càmeres, programadors, docents, crítics – amb l’objectiu comú  d’oferir noves rutes pel cinema espanyol i enfortir el vincle entre cinema i educació.

 

La UC va crear l’any passat La sala de los cineastas, un espai de programació regular al Círculo de Bellas Artes de Madrid. El proper 27 d’octubre s’inaugura La sala dels cineastes a Barcelona, una programació quinzenal a la sala Zumzeig, que es concep com un lloc de trobada que faltava a la ciutat: un espai on projectar i compartir experiències i idees, on generar projectes i diàlegs entre cineastes, productors, actors i actrius, docents, crítics o programadors, i els alumnes de les diferents escoles i universitats de la ciutat. Aquest programa de projeccions compta amb la col·laboració i el suport de l’ESCAC.

 

Cada sessió tindrà un format flexible de projeccions i sempre comptarà amb diferents convidats que abordaran aspectes artístics, industrials o tècnics del cinema. La sala dels cineastes proposa veure i pensar el cinema en un espai on es produeixin iniciatives, trobades i equips creatius, i s’estableixin vincles amb les altres disciplines artístiques i els esdeveniments culturals de la ciutat.

 

La primera sessió de La sala dels cineastes es dedicarà a Cinema en curs, coincidint amb la celebració del seu 10è aniversari. Ambdós projectes comparteixen moltes vocacions: entre elles, donar a conèixer i descobrir el cinema des de dins, posar-lo en relació, reflexionar sobre els seus processos de creació.

 

Cinema en curs és un programa de pedagogia del cinema a escoles i instituts. Iniciat el 2005 a Catalunya, actualment es desenvolupa també a Galícia, Madrid, Argentina i Xile. El projecte vehicula una descoberta aprofundida, reflexiva i creativa del cinema, des de el visionat i la pràctica. En el marc de Cinema en curs es desenvolupen tallers impartits conjuntament per cineastes i docents dins l’horari lectiu, així com moltes altres accions i línies de treball associades: Petit Cinema en curs, Moving Cinema, formació del professorat, col·laboracions amb espais d’exhibició, recerca metodol gica i elaboració de propostes pedagògiques, etc.

 

 

Després d’una presentació dels processos cinematogràfics i pedagògics que es desenvolupen a Cinema en curs, es projectaran una selecció de Minuts Lumière, una peça de Petit Cinema en curs i tres curtmetratges de ficció i documental realitzats per nois i noies d’entre 10 i 18 anys de contextos molt diversos. Reflexionarem sobre com descobreixen el cinema, sobre tot allò que el cinema els descobreix i sobre el que les seves mirades ens descobreixen del cinema.

 

www.uniondecineastas.es

www.cinemaencurs.org

 

NEGATIVO GANADOR: El existencialismo en el cine

BARFLY. El vagabundo con más clase que he conocido

 

 

Barfly es una película de 1987 dirigida por Barbet Schroeder, producida por Francis Ford Coppola y con guión de Henry Charles Bukowski, uno de los últimos y más brillantes representantes de los conocidos como escritores malditos. Es el único guión cinematográfico que escribió porque, como él mismo afirma en la película, odiaba el cine (la película no es más que un episodio autobiográfico del propio Bukowski, como la mayoría de sus relatos y novelas).

 

La película trata de una etapa determinada de la vida del escritor. Henry Chinaski (alter ego de Bukowski), genialmente interpretado por Mickey Rourke (me encanta la forma que tiene de moverse y de caminar en la película), es un escritor desconocido, amante de Mahler, Mozart, los aguacates y Schopenhauer, que prácticamente vive como un vagabundo. Es alcohólico y le gusta pelearse todas las noches, como se puede apreciar en sus morados nudillos, con Eddie (Frank Stallone), barman nocturno en el Golden Horn, quien simboliza para Henry todo lo que más asco le da: mediocridad, simpleza, el típico macho, un chulo putas. Jim (J.C Quinn), el barman de día del mismo bar, es el único que comprende y se lleva bien con Henry (Jim: Henry no tiene nada que ver con las ratas, solo bebe y espera). En otro bar Henry conoce a Wanda (Faye Dunaway), una mujer alcohólica con la que empieza una relación. Por otro lado, la dueña de la revista Arte y Literatura Contemporánea, Tully Sorenson (Alice Krige) quien quiere publicar uno de los relatos de Chinaski, investiga para dar con él y conocerlo. Al final acaba enamorándose de él y termina recibiendo una paliza de Wanda en el Golden Horn.

 

Sigue leyendo