JOAN MARIMÓN PRESENTA EL SEU LLIBRE “EL MONTAJE CINEMATOGRÁFICO”

El proper dijous 6 de novembre a les 19.00 el professor de l’ESCAC Joan Marimón presentarà el seu llibre “El montaje cinematográfico. Del guion a la pantalla” a l’Acadèmia de Cinema de Catalunya (Passeig de Colom 6, Barcelona). Si hi voleu assistir, haureu de confirmar la vostra presència a info@academiadelcinema.cat

 

Estem segurs que aquesta publicació suposarà una fita en la bibliografia fílmica espanyola, i la xerrada de dijous es presenta d’allò més interessant, ja que també comptarà amb la presència de nombrosos professionals del muntatge.

 

Per anar fent boca, us deixem aquí un text introductori escrit pel mateix Joan Marimón.

 

Portada de "El montaje cinematográfico. Del guión a la pantalla"
Portada de “El montaje cinematográfico. Del guión a la pantalla”

 

ALQUIMISTES D’EMOCIONS

 

“La invisibilitat del muntatge clàssic va fer invisibles els muntadors”, es diu al documental La magia del montaje (The cutting edge, The magic of movie editing, 2004) de Wendy Apple amb muntatge de Tim Tobin. La frase es una variació de la que es coneix com la gran paradoxa de l’ofici de muntador: és l’únic professional que es dedica a ocultar el seu treball.

 

La invisibilitat del professional de la postproducció tendeix a mantenir-se malgrat les propostes de muntatge visible de Jean Luc Godard a A bout de souffle (1960), malgrat els errors de continuitat que editors moderns fan servir com a recursos, malgrat formats com ara el videoclip o com els documentals (que acostumen a ser productes “de muntatge”) o dels nombrosos programes de continuitats-collage de l’actual panorama televisiu.

 

A la presentació del llibre “El montaje cinematográfico. Del guion a la pantalla” del dijous dia 6 de novembre en la Acadèmia de Cinema de Catalunya prendran la paraula diversos muntadors catalans (uns quants d’ells ex alumnes de l’ESCAC) responsables d’alguns dels millors documentals i llargs de ficció catalans i espanyols dels darrers temps. Entre la invisibilitat que continua manant a la majoria de pel.lícules i la condició sovint de monjo a una sala més aviat obscura, aïllat del món, del muntador, aquest col.lectiu de professionals de l’audiovisual segueix configurant-se com un enigma. La presentació del dia 6 pot ser una ocasió de visibilizar uns quants muntadors i de reivindicar així, en una petita mesura, una de les millors professions, la de  l’alquimista de les emocions que s’amaga en tot muntador.